Riot Games to Allow LoL and VALORANT Sportsbook Sponsorships

Riot Games to Allow LoL and VALORANT Sportsbook Sponsorships

Riot Games Allows eSports Teams to Partner with Betting Sponsors

In March 2023, Turkish esports news outlet Esporkolik sparked a rumor claiming that Riot Games, the developer and publisher of popular games like League of Legends and VALORANT, would allow sponsorship deals between VALORANT teams and gambling companies. This rumor generated a lot of interest in the media but was later refuted by Riot Games, headquartered in West Los Angeles.

Riot Games clarified that they would stick to their current policy for the time being but remained open to new opportunities. Fast forward to January 2025, Riot Games made a groundbreaking announcement that they would enable eSports teams to sign sponsorship agreements with sportsbooks, marking a significant move for the industry.

LoL and VALORANT, First on the List

Riot Games revealed that they would allow League of Legends and VALORANT teams to partner with betting sponsors starting in 2025. League of Legends, the most-watched eSports game globally, attracted a record 6.9 million viewers at the 2024 World Championship Grand Final.

This decision by Riot Games presents new opportunities for esports teams under their banner, aligning with the growing trend of betting partnerships in both esports and traditional sports, which have become essential financial pillars for teams.

Exercising Cautiousness: Restrictions on Sponsorships

Riot Games is implementing this policy carefully. Betting sponsors will need to obtain approval from Riot before partnering with teams. Riot will evaluate potential betting partners based on integrity, transparency, and fan engagement principles. Sportsbooks must also comply with all licensing and regulatory requirements.

Additionally, team jerseys will not display any sportsbook signs, showcasing Riot’s commitment to boosting revenue without promoting excessive gambling.

Critics Fear Match Fixing

The announcement by Riot Games has sparked mixed reactions from the community. Supporters see these sponsorships as necessary steps to address rising costs and financial pressures faced by esports teams, particularly with declining viewership rates in some games.

However, critics have raised concerns about the impact of gambling on younger audiences and the potential for match-fixing scandals. Some critics believe the decision could exacerbate existing concerns, including the introduction of “gacha skins” in games, which has faced backlash from fans.

Potential Unified Rules in the Future

Riot Games’ decision to allow betting sponsorships could set a new standard for other game publishers and lead to more unified rules on sponsorships in the industry. There is speculation about whether Riot will pursue direct partnerships with betting platforms in the future, similar to their venture into cryptocurrency sponsorships.

Riot Games’ move follows Stake’s agreement to sponsor the English broadcast of GRID and Eden Esports’ Champion of Champions Tour, indicating a growing trend of partnerships between gaming companies and betting sponsors.

คาสิโนมีบทบาทสำคัญในวงการ eSport

การเปิดโอกาสให้ทีม eSport ทำสัญญาโฆษณากับบริษัทพนันจาก Riot Games เป็นการเคลื่อนไหวที่สำคัญที่บ่งบอกถึงบทบาทของคาสิโนในวงการ eSport ที่กำลังเติบโตขึ้นเรื่อยๆ ซึ่งสามารถช่วยเสริมสร้างรายได้ให้กับทีม eSport ได้อย่างมีประสิทธิภาพมากขึ้น

มีเหตุให้เห็นว่าการเข้าสัญญากับบริษัทพนันเข้ามาในวงการ eSport อาจจะช่วยลดความกดดันทางการเงินที่กำลังเพิ่มขึ้นในทีม eSport โดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อมีการลดทอนอัตราการชมในบางเกม

ข้อจำกัดในการทำสัญญาโฆษณา

Riot Games กำลังนำนโยบายนี้มาให้ใช้งานอย่างระมัดระวัง บริษัทพนันจำเป็นต้องได้รับการอนุมัติจาก Riot ก่อนที่จะทำสัญญากับทีม โดย Riot จะประเมินพันธมิตรทางการพนันไปตามหลักความซื่อสัตย์ ความโปร่งใส และหลักการการมีส่วนร่วมของแฟนต่างๆ

นอกจากนี้ เสื้อยูนิฟอร์มของทีมจะไม่มีสัญลักษณ์ของบริษัทพนันใดๆ ซึ่งเป็นการยืนยันให้เห็นถึงการทำงานของ Riot ในการเพิ่มรายได้โดยไม่ส่งเสริมการเล่นการพนันเกินไป

การต่อสู้กับการปรับผลของการพนัน

การประกาศของ Riot Games ได้ส่งผลให้ชุมชนมีปฏิกิริยาที่แตกต่างกัน ผู้สนับสนุนเห็นว่าการทำสัญญาโฆษณาเหล่านี้จำเป็นสำหรับการแก้ไขค่าใช้จ่ายที่เพิ่มขึ้นและความกดดันทางการเงินที่เจอในทีม eSport โดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อมีการลดอัตราการชมเกมบางเกม

อย่างไรก็ตาม ผู้วิจารณ์ได้เริ่มเสนอความกัดกันเกี่ยวกับผลของการพนันต่อกลุ่มเป้าหมายที่อาจจะมีอายุน้อย และความเสี่ยงในการมีเหตุการณ์ที่ถูกจัดการล้มเหลว บางคนว่าการตัดสินใจอาจทำให้สถานการณ์ที่มีอยู่มีความเดือดร้อนมากขึ้นรวมถึงการนำเสนอ “gacha skins” ในเกมที่ได้รับความต่อต้านจากแฟนๆ

กฎร่วมในอนาคต

การตัดสินใจของ Riot Games ในการให้ทีมทำสัญญากับบริษัทพนันอาจจะตั้งเกณฑ์ใหม่สำหรับผู้จัดจำหน่ายเกมอื่นๆและนำไปสู่กฎเกณฑ์ร่วมกันมากขึ้นในการทำสัญญาโฆษณาในอุตสาหกรรม

มีการตั้งคาดการณ์ว่า Riot จะมุ่งหวังในการทำสัญญาโฆษณาโดยตรงกับแพลตฟอร์มการพนันในอนาคต คล้ายกับการร่วมทุนในสกุลเงินดิจิตอล

การเคลื่อนไหวของ Riot Games นำเสนอข้อตกลงของ Stake ในการสปอนเซอร์การถ่ายทอดสดภาษาอังกฤษของ GRID และการแข่งขัน Champion of Champions Tour ของ Eden Esports ซึ่งบ่งบอกถึงแนวโน้มการทำสัญญากับบริษัทพนันของบริษัทเกมต่างๆ